Seriál Joe Wrighta podľa románov Antonia Scuratiho z talianskej minulosti rozpráva o našom dnešku
Na začiatok roka 2025 pripravila spoločnosť Sky lahôdku v podobe osemdielneho seriálu M. Il figlio del secolo s medzinárodným názvom M – Son of the Century (M. –s storočia). Svetová premiéra sa uskutočnila na pôde benátskeho filmového festivalu v septembri.
Fašisti vládli Taliansku v rokoch 1922–1943 a Benito Mussolini ovládal sever krajiny až do apríla1945. Počas desaťročí totality sa však život nezastavil a Taliani spontánne odmietli vymazať ju zo svojej pamäti. Veď duchovnými rodičmi talianskeho fašizmu boli aj básnik, spisovateľ a hrdina prvej svetovej vojny Gabriele d’Annunzio, no najmä osnovateľ futurizmu Filippo Tommaso Marinetti, keď hľadali východisko z povojnového chaosu a miesto toho našli cestu do pekla.
Dieťa svojej doby
Fašizmus v Taliansku nie je tabu. Verejne prístupný hrob Benita Mussoliniho v jeho rodnom meste Predappio je pútnickým miestom nielen pravicových extrémistov a po celej krajine vrátane festivalového paláca na benátskom Lide sa nachádzajú pamätníky či tabule, zvestujúce prínosy a výdobytky fašistického režimu. Tento neformálny vzťah však zároveň umožňuje rozprávať o fašizme bez ideológie, kŕčov a zábran, často s ľahkosťou a blasfemickým humorom.
Napriek tomu sa v roku 2018 stal senzáciou prvý zo zamýšľanej štvorice historických románov M. Il figlio del secolo o živote a dobe fašistického vodcu Benita Mussoliniho. Jeho autor Antonio Scurati (nar. 1969), profesor komparatívnej literatúry a tvorivého písania na milánskej Libera Università di Lingue e Comunicazione, pravidelne publikuje v denníku Corriere della Sera. Druhá kniha M. L’uomo della provvidenza vyšla v roku 2020, pokračovanie M. Gli ultimi giorni dell‘ Europa dva roky nato a konečne tohto roku dokončil záver M. L’ora del destino.
Scurati svoje dielo charakterizuje ako „dokumentárny román“ a zdôrazňuje, že postavy, udalosti ba dokonca i repliky sa opierajú o historické podklady, no prepája ich autorskou licenciou, fikciou. Čitatelia i literárni kritici to prijali s nadšením, historici a politici z celého spektra tento postup odmietli ako manipulatívny. Prvý zväzok v roku 2019 získal prestížnu taliansku literárnu cenu Premio Strega a predalo sa z neho 600-tisíc výtlačkov. V rôznych prekladoch vyšiel v 45 krajinách, predvlani ho v angličtine uviedol na americký trh aj Harper.
U českých susedov vydavateľstvo Práh v rokoch 2020-21 vydalo prvé dva zväzky pod názvami Mussolini: syn XX. století (720 strán) a Mussolini: Muž prozřetelnosti (536 strán) v preklade Marie Kronbergerovej.
Angličan v Cinecittà
Úspech prvého románu inšpiroval herca a dramatika Massima Popolizia k divadelnej adaptácii, v ktorej na doskách Piccolo Teatro di Milano aj účinkoval. Na jeseň 2022 vyvolal rozruch kanál Rai 5, keď uviedol televízny záznam predstavenia. Bolo len otázkou času, kedy vznikne film. A je len dôkazom talianskeho vzťahu k fašizmu, že v legendárnych rímskych štúdiách Cinecittà ho v talianskej produkcii nakrútil Angličan Joe Wright (nar. 1972).
Po Austenovskom debute Pýcha a predsudok v roku 2005 (štyri nominácie na Oscara) sa etabloval ako tvorca adaptácií klasických literárnych diel: Pokánie podľa Iana McEwana (2007, 7 nominácií a Oscar za hudbu), Anna Kareninová (2012, 4 nominácie a Oscar za kostýmy), Pan: Cesta do Krajiny-Nekrajiny (2015), Cyrano (2021, nominácia na Oscara). Úspech slávil aj s historickou drámou Najtemnejšia hodina, ocenenou v roku 2018 dvomi Oscarmi a britskými cenami BAFTA aj Zlatým glóbusom. Garry Oldman stvárnil Winstona Churchilla, ktorý v roku 1940 rieši, či sa má s nemeckým nacizmom dohodnúť, alebo proti nemu bojovať.
Počas práce na muzikáli Cyrano sa v roku 2021 Wright stretol s talianskym producentom Lorenzom Mielim. Ten mu ponúkol réžiu seriálu o Mussolinim. Spoločnosť Sky podpísala zmluvu v apríli 2022, v novembri sa v Ríme začalo nakrúcanie. Okrem štúdií Cinecittà filmári pracovali aj na autentických miestach po celom Taliansku.
Wright dokonale využil svoj odstup od témy. Podľa vlastných slov chcel zachovať kvality predlohy: pravdivosť, tragiku a zároveň zábavnosť. Inšpiroval sa Mužom s kinoaparátom Dzigu Vertova, Zjazvenou tvárou Briana De Palmu a britskou vlnou rave. Scénickú hudbu si objednal u Toma Rowlandsa z formácie The Chemical Brothers.
„Mussolini nebol pajác ani hlupák. Pre mňa je zhmotnením toxickej maskulinity,“ povedal režisér po premiére v Benátkach. „Tam, kde sa usilujeme vydávať zo seba to najlepšie, on sa opieral o svoje najtemnejšie stránky. Na uchvátenie moci využil zo seba to najhoršie. Jeho život kladie dôležité otázky, ako sa k sebe správame, aký máme vzťah k svetu okolo nás a k vlastnej duši. V Mussoliniho prípade bolo v jeho jadre prázdno, ktoré sa snažil vyplniť slávou, mocou, sexom a násilím, až napokon jeho duša vyschla, zahynula. Prirodzene, pôvodné príčiny fašizmu sú oveľa komplexnejšie a nemožno ich zredukovať len na psychiku jedného muža, ale Mussolini do značnej miery vtisol fašizmu pečať politizácie násilnej toxickej maskulinity
Zväzok s diablom
Titulnej postavy sa ujal taliansky herec Luca Marinelli (nar. 1984), preslávený výkonmi v cenených snímkach Osamelosť prvočísiel, Každý boží deň a Veľká nádhera. V roku 2019 za adaptáciu Londonovho Martina Edena získal v Benátkach hlavnú hereckú cenu.
Wright považuje Marinelliho prínos za kľúčový: „Veľa sme diskutovali o tom, s kým vlastne jeho postava hovorí, keď sa obracia na kameru. Napokon sme sa zhodli, že sa prihovára divákom pri obrazovkách. Nebol v tom žiadny veľkolepý koncept. Keď sme si ujasnili toto, zvyšok bol jednoduchý.“
Marinelliho Mussolini je plný protikladov. Odvážny zbabelec. Sebaistý váhavec. Inteligentný hlupák. Priamočiary manipulátor. Dokonale presvedčivý, no zároveň sebaironický. Neraz sa aj uprostred dramatických scén zastaví a strelí do kamery uštipačný komentár: „Kým kráčame k víťazstvu, nesmie byť v Taliansku dobre. Potrebujeme ľudí ponížených, sklamaných, nešťastných a nahnevaných. Len oni nás dostanú k moci!“ So sprisahaneckým žmurknutím dokonca parafrázuje:„Make Italia great again!“
„Dobrí herci sa vedia celí vžiť do postavy, ale tí skutočne výnimoční dokážu pri práci svoju myseľ rozdeliť,“ poznamenal režisér. „Časť z nich je ponorená hlboko v postave, no časť ich vedomia sa z nadhľadu díva sama na seba a na komunikáciu s publikom. Odkedy som v Londýne inscenoval Brechtovho Galilea, fascinuje ma idea tejto kritickej vzdialenosti. Často ju nesprávne interpretujú ako odcudzenie, ale Brecht sa nikdy nesnažil publiku odcudziť. Naopak – vyvolával v ňom potrebu rozhodovať sa a niesť za svoje rozhodnutia zodpovednosť. V súčasnej politickej klíme je to obzvlášť dôležité.“
Počas práce na seriáli ho stále znova prekvapoval postoj Talianov k vlastnej minulosti. „Šokovalo ma, ako veľa ich tvrdilo, že Mussolini urobil pre krajinu mnoho dobrého a chyboval len v spolku s Hitlerom, že za všetko zlé mohol Hitler. Akoby hovorili o zblúdilom synovi, ktorý sa nechal zviesť zlou spoločnosťou. Je to falošné a veľmi nebezpečné. Ale nie je mojou úlohou kázať Talianom o ich histórii. Všetko, čo som mohol urobiť, bolo nastaviť im zrkadlo.“
V skutočnosti osem častí seriálu rozpráva o našom kontinente, kultúre, histórii, ale najmä dnešku, keď Európu opäť obchádzajú strašidlá populizmu, demagógie, nacionalizmu, kultu sily a diktatúry, keď sa priveľa politikov pokúša stať novým Mussolinim.
Pre Antonia Scuratiho je fašizmus predovšetkým zväzkom ľudu s absolútnym násilím. Mussolini podľa neho považoval násilie za očistné, miloval ho, obdivoval ako najvyššiu hodnotu. „Náš vzťah k násiliu sa od druhej svetovej vojny zmenil,“ nazdáva sa Wright. „Vojnové násilie bolo také extrémne a odporné, že naša kultúra ho odmietla. No Mussoliniho generácia nepovažovala násilie za nevyhnutne negatívne. Desí ma, ak čoraz častejšie zabúdame, aké hrozné je násilie na každej úrovni – či už medzi jednotlivcami alebo medzi národmi a štátmi. Že ak chceme ako ľudstvo prežiť, musíme urobiť všetko, aby sme mu predišli.“
Miloš Ščepka
M. Il figlio del secolo (M–Son of the century), Taliansko 2024
8 častí, 6:52 hod
Námet: Antonio Scurati
Scenár: Stefano Bises, Davide Serino
Réžia: Joe Wright
Kamera: Seamus McGarvey
Strih: Valerio Bonelli
Hudba: Tom Rowlands
Účinkujú: Luca Marinelli, Francesco Russo, Barbara Chichiarelli, Benedetta Cimatti, Federico Majorana, Lorenzo Zurzolo, Federico Mainardi, Maurizio Lombardi, Gianmarco Vettori, Gaetano Bruno a ďalší