Podľa románového debutu hviezdy nemeckého psychotrileru Sebastiana Fitzeka vznikol zaujímavý seriál.

Rodinná tragédia, mysteriózny horor, kriminálka, psychologický triler, medicínska dráma, vedecká fantastika, weird… Sebastian Fitzek dáva do svojej práce skutočne všetko. A v podobe šesťdielneho televízneho seriálu je z toho prekvapivo príjemná zábava.

Žiarivá kariéra zámožného psychiatra Viktora Larenza sa skončí, keď v ambulancii bez stopy zmizne jeho dvanásťročná dcéra Josy. Nešťastný muž, ktorého po tragédii opustila manželka, hľadá pokoj a uzdravenie v starom rodinnom dome na baltskom ostrove. Pocit odtrhnutia od reality sa prehĺbi, keď ho navštívi mladá žena a žiada ho o pomoc. Tvrdí, že je spisovateľka a všetko, čo napíše, sa stane. Písala aj o zmiznutí Josy. Larenz ju rázne odmietne, ale tým sa problémy, prekvapenia, nečakané zvraty a odhalenia len začínajú.

Hviezda európskeho neba

Dvadsaťjeden bestsellerov za sedemnásť rokov, desať miliónov predaných výtlačkov v prekladoch do 25 jazykov, päť kníh non-fiction a deväť publikácií v spolupráci s inými autormi. Sebastian David Fitzek (1971) je nielen úspešný, ale aj nadmieru produktívny spisovateľ. Napriek tomu naďalej žije v rodnom Berlíne. Manželka jeho brata Carola Sabine Spieles je populárnou nemeckou spisovateľkou kriminálnych románov, ktoré podpisuje ako Sabine Fitzek. Občas si ju mýlia s jeho manželkou Sandrou.

Potomok západoberlínskych učiteľov študoval zverolekárstvo a právo, ale živil sa ako rozhlasový redaktor, šéfredaktor a programový riaditeľ. Debutoval v roku 2000 knižným vydaním svojej diplomovej práce Die unbekannte Nutzungsart a o dva roky pokračoval publikáciou Die 10 grössten Radio-Geheimnisse. V roku 2005 vydal spolu s popredným nemeckým onomatológom (náuka o menách) Jürgenom Udolphom knihu Professor Udolphs Buch der Namen. O rok neskôr prišiel so svojím prvým psychotrilerom Die Therapie.

Námetom sa stal jeho vlastný zážitok z čakárne u lekára, skombinovaný s urbánnou legendou o záhadnom zmiznutí v uzavretej miestnosti. Po trinástich odmietnutiach sa rukopisu ujalo vydavateľstvo Droemer Knaur Verlag a uviedlo román na prázdninový trh. Úspech bol okamžitý. Kniha z prvej priečky rebríčka bestsellerov vytlačila Brownov Da Vinciho kód, získala nomináciu na Cenu Friedricha Glausea za najlepší kriminálny debut a filmové práva okamžite kúpila spoločnosť The Odeon Film AG.

Filmárov zaujal aj jeho nasledujúci psychotriler Amokspiel (Šialená hra) z roku 2007, ale do kín sa ako prvý a zatiaľ jediný dostal film Das Kind podľa rovnomenného románu z roku 2008. Filmovú podobu dostal i triler Pasažier 23, ale film Passagier 23 – Verschwunden auf hoher See z roku 2018 je určený pre televízne obrazovky. Najnovšou a zároveň najúspešnejšou je seriálová adaptácia jeho debutu Terapia, ktorú od októbra 2023 ponúka Amazon Prime. Pre mnohých je to prvé stretnutie s Fitzekom – a vôbec nie nepríjemné.

Majstri televízneho seriálu

Fitzek netvorí detektívne rébusy, logické hračky, intelektuálne hry s pevnými pravidlami v štýle klasiky Agathy Christie, kde pozorný čitateľ podľa indícií sám môže vyriešiť prípad. Nepíše ani realistické príbehy z policajnej praxe, akými sa preslávil Michael Connelly. Nedá sa obmedzovať realitou, ale nepriznáva sa k fantastike. Nezáleží mu na tom, či mu čitateľ verí, len ak sa zabáva, necháva prekvapovať, šokovať, absolvuje divokú jazdu na literárnej obdobe veselej jarmočnej atrakcie.

Neuznáva druhý a tretí plán, len ten prvý a jediný. Volí všeobecne známe archetypálne postavy, rekvizity a zápletky, sujet stavia nekompromisne a natvrdo z recyklovaných motívov. Nakrútiť podľa jeho predlohy žánrovú paródiu v štýle Limonádového Joea, Bláznivých striel a či Pripútajte sa, prosím! by bolo oveľa jednoduchšie, než vyrobiť presvedčivý a podmanivý vážny film. O to cennejšie je, že tvorcom seriálovej Terapie sa to podarilo.

Šesť častí s dĺžkou od 43 do 55 minút má dovedna takmer päť hodín. Ideálna minutáž umožnila vyhnúť sa kompromisom. Traja ostrieľaní scenáristi (Alexander M. Rümelin, Don Bohlinger, Christian Limmer) a dvaja režiséri zabezpečili kontinuitu i koncíznosť, kompaktnosť. Berlínčan Thor Freudenthal si brúsil ostrohy na seriáloch The Expanse a Carnival Row, Madridčan Sáinz-Pardo spoluréžiou Terapie vo svete seriálov debutuje. Kreatívny producent Tillman Geithe pripravil projekt tak dobre, že po ňom skočila aj nemecká producentská legenda Regina Ziegler. Filmová spoločnosť Ziegler Film od sedemdesiatych rokov vyrábala populárny seriál Miesto činu a na rováši má aj fitzekovskú adaptáciu Pasažiera 23.

Podobne ako nemecký seriálový fenomén Babylon Berlin podľa kriminálnych románov Volkera Kutschera, ani Terapia očividne netrpela rozpočtovými suchotami. Nakrúcalo sa v Nemecku od marca do júna 2022, potom nasledovala náročná a dôsledná postprodukcia.

Lepší ako kniha

Fitzekovo typické rozprávanie je vŕšením zvratov a šokujúcich odhalení v pekelnom tempe. Postavy, vzťahy medzi nimi aj ich správanie od začiatku pôsobia umelo, neuveriteľne – ale to je zámer, tak to má byť. Účinkujú typovo výrazní herci. Stephan Kampwirth v role Larenza nežiada divácke sympatie, preto ich získa. Josy stvárnila pätnásťročná Helena Zengel, držiteľka Nemeckej filmovej ceny za rolu dievčaťa s poruchami správania v dráme Narušiteľ systému, ocenenej v roku 2019 Strieborným medveďom Berlinale. Jej Josy je prísne stráženou skleníkovou kvetinkou. Larenzovu manželku, Josyinu matku hrá subtílna maďarská herečka Andrea Osvárt, tajomnú mladú spisovateľku nádejná a talentovaná Emma Bading, ba v obraze sa mihne aj sám autor.

S prispením kameramana Stena Mendeho (Miesto činu, Winnetou) a skladateľa Johannesa Kobilkeho (Volajte políciu 110, Miesto činu) sa tvorcom darí rodinnú drámu budovať ako surreálny „európsky Twin Peaks“ s jedinečnou hutnou atmosférou, ovplyvnený Kafkom i škandinávskymi psychotrilermi. Literárnu predlohu teda o nič neobrali, práve naopak: obohatili ju o ďalšie plány, významy a možnosti interpretácie tak, že okrem oddaných fanúšikov oslovuje aj divákov, na ktorých Fitzek svojimi textami ani len nemieri.

Terapia (Sebastian Fitzeks Die Therapie)
Nemecko 2023
6 častí, 4 h 50 min
Námet: Sebastian Fitzek
Scenár: Alexander M. Rümelin, Don Bohlinger, Christian Limmer
Réžia: Thor Freudenthal, Iván Sáinz-Pardo
Kamera: Sten Mende
Hudba: Johannes Kobilke
Účinkujú: Stephan Kampwirth, Helena Zengel, Andrea Osvárt, Emma Bading, Trystan Pütter, Axel Milberg, Martin Feifel, Martina Eitner-Acheampong, Samir Fuchs a ďalší.