Amor Towles: Stôl pre dvoch (prel. Jana Petrikovičová, Tatran 2025)

Evelyn Rossová ide do Hollywoodu

Keď na konci románu Pravidla zdvořilosti (Vyšehrad 2022) opúšťa Eve Rossová New York, zdá sa, že sa vracia domov k rodičom do Indiany. Poznačená newyorským životom, rozpadom vzťahov s partnerom a priateľkou, poznačená aj na tele jazvou na tvári a krívajúc, tesne pred Chicagom, ktoré bolo jej pôvodnou konečnou stanicou, si vo vlaku dokúpila lístok do Los Angeles, pretože ak niečo Eve Rossová neznášala, bol život pod palcom kohokoľvek iného, rodičmi počnúc a Theodorom Tinkerom Greyom končiac. Nie je to povinné, ale ak si pred či počas čítania ostatnej Towlesovej knihy Stôl pre dvoch aspoň prelistujete Pravidla zdvořilosti, určite nepochybíte, lebo budete oveľa viac rozumieť Eve Rossovej v Hollywoode v roku 1938.

Od Puškina po Carnegie Hall

 Novele či až románu Eve v Hollywoode predchádza v Stole pre dvoch šesť poviedok, spojených bizarnými osudmi ich protagonistov a vo väčšine prípadov aj nečakanou pointou. Fanúšik Towlesových kníh (Džentlmen v Moskve, Lincolnova diaľnica) vie, že sa môže tešiť na až minuciózne vykreslenie postáv a prostredí – Moskvou počnúc. Našinec či rovesník, odchovaný radmi na čokoľvek v prednovembrovej spoločnosti, si vie priam fyzicky vychutnať príbeh ruského roľníka Puškina, ktorý v socialistickej Moskve v dvadsiatych rokoch 20. storočia urobí nečakaný biznis z toho, že stojí v rade namiesto niekoho iného. Úspešný podnikateľský zámer napokon vyústi do možnosti vysťahovať sa zo sovietskeho Ruska aj s manželkou, presvedčenou boľševickou funkcionárkou, do New Yorku. Dobrosrdečná Puškinova povaha, ktorá bola druhým pilierom jeho ekonomického vzrastu, však narazí na limity a princípy reálneho kapitalizmu.

 Podobne bizarné sú aj osudy ostatných postáv – nádejného spisovateľa, ktorý objaví talent vo falšovaní podpisov literárnych velikánov, mimoriadne spoločenského bývalého alkoholika či osamelého dôchodcu, ktorý si potajme nahráva koncerty v Carnegie Hall pre manželku… Mladá žena sa rozhodne sledovať svojho otčima, aby zistila, či nepodvádza jej matku – napriek jej výslovnému zákazu – a okrem nej každý tuší, akého džina vypúšťa z fľaše.

S Hollywooodom pri nohách

 Druhá polovica knihy je venovaná hollywoodskemu príbehu už spomínanej Eve Rossovej, dievčine z amerického Stredozápadu, ktorý sa týmito americkými štátmi len tak presunie, podľahnúc momentálnemu nápadu predĺžiť si cestu z New Yorku až do Los Angeles.

 Už z prvého stretnutia Evelyn Rossovej a Charlieho Grangera v jedálnom vozni sa dá vytušiť, že Eve je na losangeleskú džungľu dobre pripravená a vybavená viac, ako by ktokoľvek od dvadsaťpäťročnej blondínky očakával. Amor Towles prevedie svojho čitateľa rôznymi prostrediami a nástrahami, aké sú pre filmový priemysel koncom tridsiatych rokov charakteristické – a Eve Rossová v nich obstojí, a je znakom Towlesovho majstrovstva, že sa tak deje úplne uveriteľne, hoci proti nej stoja protivníci, pred ktorými by sa podlomili kolená aj tvrdým mužom. Veľkou prednosťou Eve Rossovej totiž je, že si vie získať spojencov aj v nečakanom prostredí či pri náhodných stretnutiach a vie využiť situácie, keď ju podceňujú. Lepšie ako vydavateľ to nenapíšem – „Towles svojím typickým šarmom, humorom a eleganciou hovorí o ľuďoch, ktorí aj napriek svojim nedokonalostiam dávajú svetu hlbší zmysel“.

A názov celej knihy? Takmer vo všetkých príbehoch vznikne situácia, keď protagonisti sedia oproti sebe za stolom a ich príbehy sa dramaticky menia – napríklad keď si sediac za stolom v jedálenskom vozni priplatíte za lístok z Chicaga do Los Angeles.

Róbert Kotian