Producent verzus autor
Streamovacie služby majú bližšie ku knižniciam ako ku kinám: veľká a pestrá ponuka noviniek, starších diel i klasiky, dostupné nonstop, bez návalu či inventúry. Konzument má slobodu výberu. Nielen žánru a titulu, ale i času a spôsobu sledovania.
Repertoár tvoria nové i staršie diela. Obnovené premiéry nie sú výnimkou. Novinky sa nemusia okamžite stať hitmi, aj špecifický program, ktorý v jednej krajine nájde desiatky či stovky záujemcov, ich globálne a za dlhší čas získa milióny.
Stream nielen vďaka covidu prevalcoval filmový trh a jeho tržby ďalej rastú. Vznikajú veľkorozpočtové seriály, ale i skromné komorné projekty, priestor sa nájde aj na experimenty. Keď sa multikiná menia na hlučné lunaparky, stream je útočiskom aj umelecky ambicióznych projektov a seriálových adaptácií literárnych predlôh. Spisovatelia to veľmi dobre vedia, preto sa čoraz častejšie sami stávajú producentmi.
Connellyho svety
K priekopníkom patrí Michael Connelly. Novinár, ktorý v roku 1992 debutoval románom Black Echo (Temná ozvena), má dnes na konte štyri desiatky kníh, z ktorých sa v 40 jazykoch predalo takmer 80 miliónov výtlačkov. Na rok 2025 sú ohlásené ďalšie: Nightshade v máji a The Proving Ground na jeseň. Pre kiná vznikli len dve boschovky, ale na seriáloch sa Connelly podieľa už od roku 2000 aj v role producenta, majiteľa spoločnosti Hieronymus Pictures.

Seriál Bosch vznikal od roku 2014 ako jeden z vlajkových projektov Amazon Prime Video a naň nadviazal Bosch: Legacy (2022). Lenže seriál The Lincoln Lawyer (Advokát) o právnikovi Michaelovi Hallerovi, ktorého štvrtú sériu čakáme každým dňom, nakrúcal Netflix. Producent Connelly presvedčil scenáristu Connellyho, aby svoj literárny vesmír rozštiepil na dvoje. Jeden pre Amazon, druhý pre Netflix. Stále je to Los Angeles, ale s inými právnikmi, policajtmi, príbuznými, politikmi, lumpmi. Čaro a sila komplexnosti sa vytratili, nezmizol však Connellyho realizmus, zmysel pre detail, chápanie činnosti detektíva či právnika ako namáhavej mravčej práce.
Producent má vplyv aj na obsadenie, nuž postavy sa veľmi blížia literárnym vzorom. A tak čitatelia nemusia byť sklamaní a hoci možno nie sú nadšení, určite sú spokojní.
Bosch: Legacy sprvu pôsobil, akoby Harryho Boscha mala nahradiť jeho dcéra Maddie, ktorá sa rozhodne stať policajtkou. Amazon práve dávkuje posledné časti tretej série, no stredobodom je stále Harry.
Na leto 2025 Prime Video pripravuje premiéru nového seriálu s veľavravným názvom Ballard, v ktorom detektívku Renée Ballardovú stvárni herečka Maggie Q, rodáčka z Honolulu s vášňou pre surfing. V castingu nechýba ani predstaviteľ Harryho Titus Welliver, takže je jasné, že nevzniká tretí Connellyho svet. Zostaneme v tom Boschovom.
A to aj v prípade zatiaľ bezmenného seriálového projektu, ktorého hrdinom má byť Boschov niekdajší policajný partner Jerry Edgar.

Potterovskí detektívi
Joanne Rowling je najúspešnejšou spisovateľkou všetkých čias. Zo siedmich kníh o Harrym Potterovi sa v prekladoch do 84 jazykov predalo 600 miliónov výtlačkov. Autorka dlho hľadala ďalšiu literárnu cestu. V roku 2012 vydala román pre dospelých The Casual Vacancy (Prázdne miesto). Hodnotenia kritikov boli zmiešané, fanúšikovia vzali kníhkupectvá útokom. Ešte v tom istom roku začala v štúdiách BBC vznikať seriálová adaptácia a Rowlingová bola jeho koproducentkou – podobne ako pri filmoch Harry Potter a dary smrti I a II. The Casual Vacancy zaradila v roku 2015 do ponuky služba HBO. Čitatelia sérii vyčítali veľké zásahy do deja, dejiska i postáv.
Rok po Prázdnom mieste vyšiel román neznámeho autora Roberta Galbraitha The Cuckoo’s Calling (Volanie kukučky) s vojnovým invalidom, veteránom z Afganistanu Cormoranom Strikom a jeho asistentkou Robin Ellacottovou. Legendy tvrdia, že autorka ponúkala rukopis anonymne a niekoľko vydavateľstiev ho odmietlo. Aj Sphere Books sa odvážilo vytlačiť len 1500 kusov. Vypredali sa prv, ako novinári z The Sunday Times odhalili Galbraithovu totožnosť. Druhé vydanie po tomto marketingovom kúzle predstavovalo desaťtisíc, tretie tristotisíc…

Galbraith by sotva bol úspešný bez Pottera, no dnes aj sedemdielna séria o Strikovi vykazuje miliónové predaje a každá nová kniha mieri do rebríčka bestsellerov. BBC a HBO s Rowlingovou ako producentkou začali v roku 2016 nakrúcať seriálovú adaptáciu Volania kukučky. Na obrazovky sa pod súhrnným názvom Strike dostala o rok. V roku 2017 malo premiéru i pokračovanie The Silkworm (Hodvábnik). Triezvy rozsah prvých románov okolo 450 strán postupne narastal, čo vyvrcholilo v Atramentovočiernom srdci (2022) 1024 stranami. Nateraz posledný Vodný hrob má v slovenskom preklade rovných tisíc strán.
Seriálová podoba je redukovaná, zhustená viac ako treba, akoby ju adresovali tým, ktorých nebaví čítať. Celý seriál má devätnásť zhruba hodinových epizód. Každá z kníh sa musela vtesnať nanajvýš do štyroch častí a spisovateľka pripravuje producentke ťažké úlohy. Veď ťažisko Atramentovočierneho srdca sa odohráva v nesfilmovateľnom virtuálnom priestore a diskusiách na sociálnych sieťach. Ak filmári túto linku eliminujú, výsledkom je nie príliš originálna tuctová a tak trochu staromódna anglická kriminálka so snovo-sentimentálnou atmosférou. Zo stoviek strán o vzťahu Strika a Robin, ktorý je hnacím motorom celej knižnej série, na televízne obrazovky preniklo len málo. Zato ich tvárami už navždy ostanú Tom Burke a Holiday Graingerová.
Séria sa plne spolieha na publikum odchované Potterom – a ono ju nenechá padnúť.
Princezná severskej krimi
Tak ako u Connellyho postupne Boscha nahrádzajú jeho dcéra Maddie, právnička Honey Chandlerová a detektívka Renée Ballardová, aj v seriáli Strike sa úlohy menia. Jednonohý bývalý vojenský policajt sa čoraz viac stáva nositeľom usilovných sivých mozgových buniek, triedi, analyzuje a spája fakty do súvislostí. Akciu prináša Robin, ktorá sa odvažuje aj do tých najnebezpečnejších prostredí, vystavuje sa riziku, inkasuje rany. V najnovšej knihe Vodný hrob sa stane členkou manipulatívnej náboženskej sekty.
K filmujúcim spisovateľom sa teraz pridala aj jedna z kráľovien severskej kriminálky Camilla Läckberg. Tretí raz vydatá vyštudovaná ekonómka z Fjällbacky, istý čas manželka policajta a spolumajiteľka klenotníckej firmy, v roku 2003 zúročila kurz tvorivého písaniado kriminálneho debutu Ľadová princezná s autobiografickými prvkami. Hrdinami sú spisovateľka Erica Falcková a detektív Patrik Hedström. O rok nasledovalo pokračovanie Kazateľ a autorku začali v médiách označovať ako „rockovú hviezdu severskej kriminálky“. Dnes má na konte 31 titulov, okrem kriminálneho žánru píše aj pre deti i kuchárske príručky. V šesťdesiatich krajinách a 40 jazykoch sa predalo viac ako 30 miliónov jej kníh.

Ľadová princezná nadobudla podobu televízneho filmu v roku 2007. Do kín sa ako prvá v roku 2013 dostala adaptácia románu Pankhart. V januári 2025 mal premiéru francúzsky seriál Erica, inšpirovaný románmi z Fjällbacky. A v apríli Netflix zaradil do ponuky švédsky seriál Glaskupan (Pod sklenou kupolou). Scenárnie je adaptáciou literárnej predlohy, Camilla Läckberg ju napísala exkluzívne pre projekt, na ktorom pracovala aj ako producentka.
Traumami prenasledovaná forenzná psychologička Lejla (Léonie Vincent) sa vráti z Ameriky do švédskeho malomesta na pohreb adoptívnej matky. Pred desaťročiami si ju osvojil veliteľ miestnej polície, keď dievčatko uniklo z pazúrov neznámeho únoscu. Potom zahynie jej kamarátka a jej dcérka zmizne. Lejla s adoptívnym otcom, penzionovaným policajtom, začnú pátrať na vlastnú päsť.
Šesť päťdesiatminútových častí sa vyznačuje pochmúrnou atmosférou. Únik odpadovej vody otrávi studne, vodovody i vzduch. Zem pokryjú mŕtve vtáky. Ekológovia vyvolávajú nepokoje, čo zneužívajú miestni lumpi a nacisti. Nový policajný šéf je neschopný, napätie v multikultúrnej spoločnosti narastá a Lejla má čoraz silnejší pocit, že prípad súvisí s jej vlastným únosom.
Aj Pod sklenou kupolou dokazuje, že ak sa autor kriminálnych bestsellerov stane producentom seriálových adaptácií vlastných diel, pomôže zachovať atmosféru, charaktery, podstatu deja. Chýbajúci odstup mu však bráni vidieť svoj text novými očami, prísť so sviežou, nečakanou interpretáciou. Oddaní čitatelia zväčša dostanú to, čo čakajú. Príjemnú zábavu. Takéto seriály sa však len vo vzácnych prípadoch môžu stať niečím viac.
Miloš Ščepka