Smrť pre začiatočníkov aj pokročilých
Tohtoročný 75. medzinárodný filmový festival v Berlíne ponúkol len málo filmových adaptácií literárnych diel. Dve najvýraznejšie znesú označenie rozprávka. Témou oboch bolo spoločenské vylúčenie a zomieranie.
Džun-ho Pong, v medzinárodnej transkripcii Bong Joon Ho, je miláčik vyznávačov artových filmov. Juhokórejský režírujúci sociológ vyvolal v zámorí senzáciu už v roku 2000 debutom Pes, ktorý šteká, nehryzie. Nasledujúcimi filmami Spomienky na vraždu (2003) a Mutant (2006) sa etabloval ako autor s originálnym rukopisom. Tradičné zápletky kriminálky, hororu, trileru či sci-fi využíva na autorsky silné výpovede o vlastnom vnímaní človeka a sveta, pri čom nedbá na kánony, divácke očakávania a vlastne ani na pravdepodobnosť a presvedčivosť.
Podobne ako japonský animátor Hajao Mijazaki pretavuje typicky západné príbehy a žánre do orientálnej vizuálnosti i filozofie. Lenže hraný film je doslovnejší ako rozhýbaná maľba, takže orientalizácia u Džun-ho Ponga nadobúda nielen snové a bizarné rozmery, ale západné publikum – alebo aspoň jeho významná časť – ju považuje za neorganickú, umelú, silenú, tézovitú a ťažkopádnu. To však kritikom, porotám ani filmovým akadémiám nebránilo ovenčiť jeho diela Okja (2017) a najmä Parazit (2019) prestížnymi cenami vrátane štyroch Oscarov. Nečudo, že novinka Mickey 17 patrila na Berlinale k najočakávanejším.
Zábava s presahom

V roku 2013 mala premiéru Pongova adaptácia francúzskeho postapokalyptického komiksu LeTransperceneige Jacqua Loba, Benjamina Legranda a Jean-Marca Rochetteho. Snowpiercer (Ľadová archa) v americko-kórejsko-francúzsko-českej koprodukcii rozčesla publikum na milujúcich fanúšikov a zanovitých odporcov. Novinka je prerozprávaním vedecko-fantastického románu Edwarda Ashtona Mickey 7 z roku 2022, ktorý sa predvlani dočkal pokračovania Antimatter Blues.
Príbeh z budúcnosti, keď ľudstvo kolonizuje vesmír, vznikol podľa Ashtonovej staršej poviedky o technológii replikácie ľudských tiel, ktorá umožňuje nesmrteľnosť. Titulný hrdina Mickey Barnes sa prihlási do kolonizačnej výpravy na ľadovú planétu Niflheim ako „nahraditeľný“. Jeho vedomie zálohujú v pamäťovom médiu a telo v prípade potreby vyrobia znova. Takže nahraditeľnému Mickeymu zverujú život ohrozujúce úlohy, pri ktorých často zahynie, aby sa opäť prebral v novom tele.
Inšpiratívny román, rozprávaný v prvej osobe, s nadhľadom a sebairóniou, umožňuje čitateľovi najrôznejšie spôsoby vnímania a interpretácie od nenáročnej zábavy po zložité metafory a úvahy o základných otázkach života, vesmíru a vôbec. V roku 2023 ho vydal český Triton v preklade Vladimíra Nového a prednedávnom ho pre audioknihu OneHotBook načítal Kajetán Písařovic.
Džun-ho Pong dostal na adaptáciu 118 miliónov dolárov, ďalších zhruba 80 miliónov šlo do reklamy a marketingu. Reakcie kritikov sú napospol nadšené, tržby v Severnej Amerike však nasvedčujú, že publikum nie.
Presah bez zábavy
Režisér, ktorý si sám napísal scenár, ani čo by sa rozhodol vystavať na pôdoryse Ashtonovho románu protiklad BladeRunnera. Ridley Scott vo svojej nesmrteľnej klasike pretavil poviedku Philipa K. Dicka do vizuálne úchvatného eposu o stvoriteľovi, jeho výtvoroch, smrteľnosti, identite a osude. Džun-ho Pong v ošúchanej, ufúľanej, skrz-naskrz všednej podobe a v žánri čiernej tragikomédie rozumuje o márnosti a bezvýchodiskovosti ľudského života, ktorý v ére replikácie tela stráca cenu aj zmysel. Aby ideu zintenzívnil, pridal titulnému hrdinovi rovných desať reinkarnácií. Zo sedmičky sa stala sedemnástka.
Médiá označili postavu samoľúbeho veliteľa kolonistov Marshalla za karikatúru Donalda Trumpa, čo vyznenie filmu oslabuje smerom k lacnej politickej satire. Pravda, Pong vyberal hercov podľa zvláštneho kľúča a Mark Ruffalo s Toni Collette v postavách Marshallovcov predvádzajú kŕčovité karikatúry. Ani Robert Pattinson ako Mickey neoplýva presvedčivosťou. Niektorí režiséri dokážu jeho herecký register využiť na vytvorenie fungujúcich postáv, no kórejský filmár akoby nechcel, aby herci odvádzali pozornosť od téz o ľudskej malosti, nepodstatnosti a nahraditeľnosti Nespolieha sa na emócie.

Robí všetko pre to, aby film nebol napínavý, presvedčivý, nechce publikum opantať a uchvátiť, či nedajbože zabaviť. Kórejský humor je radikálne iný ako západný, často nepochopiteľný. Niekto možno ocení monológ Naomi Ackieovej v role Mickeyho priateľky Nashe ako strhujúci vrchol, kým pre iného je len ďalšou patetickou znôškou fráz.
Zábery kameramana Dariusa Khondjiho sú komorné a civilné. Je umením pretaviť stomiliónový rozpočet do obrazu, ktorý pripomína lowcostový štúdiový televízny seriál. Jednotlivé scény nemajú klasickú dramaturgiu, nekončia sa pointami, ostávajú otvorené, hoci slov je viac ako akcie. Džun-ho Pong projekt bez pochýb pripravil do najmenšej podrobnosti a svojich oddaných fanúšikov ním poteší. Prezieravý postoj k zvyšku sveta sa mu však môže nepríjemne vypomstiť.
Deti v kine
Berlín, Alexanderplatz, kino Cubix, nedeľa popoludní. Kinosála plná detí. Počuť nemčinu, angličtinu, španielčinu, ruštinu. Rodinné predstavenie filmu GeschichtenausdemZaubergartenz prehliadky Generation. Medzinárodný názov: TalesfromtheMagicGarden. Český titul: Pohádky po babičce. V slovenčine: Príbehy z čarovnej záhrady. Jediná položka festivalového programu so Slovenskom v domicile.
Čakáte huriavk, krik, neposednosť. A stane sa zázrak. Malým divákom neprekáža české znenie ani simultánne tlmočenie. Sedia ako prikovaní, krásne reagujú, sem-tam si polohlasom zopakujú zaujímavé české slovo. S očami dokorán sledujú dlhometrážny animovaný film o troch vnúčatách a ich čerstvo ovdovenom dedkovi. Aby prekonali smútok, rozprávajú si príbehy, ako ich to naučila babička. Do klobúka vložia rôznorodé ingrediencie a vyčarujú z nich rozprávku. O deťoch, ktoré prišli o rodičov a ujala sa ich neočakávaná opatrovníčka. O starej panej a jabĺčkovom netvorovi. O pánovi, ktorý sa na staré kolená naučil lietať.

súťažili v prehliadke filmov pre deti
Slovenský titul zvádza k dojmu, že ide o adaptáciu knihy Petra Glocka Rozprávky z čarovnej záhrady (Daxe 2008), v skutočnosti bola predlohou jedna z mnohých publikácií pre deti i dospelých od českého herca, dramatika a režiséra Arnošta Goldflama Pohádky onepotřebnýchvěcech a lidechz roku 2014. Tvorcovia dali bábke deduška Goldflamovu podobu i hlas. „Je to vôbec prvý animovaný film podľa mojej knižky. Tým viac ma teší, že sa mi bábka Dedka tak podobá,“ pochvaľoval si Goldflam, ktorý čas v Berlíne využil aj na návštevu ďalších festivalových predstavení, takže nebol problém stretnúť ho v hľadisku.
Kino v deťoch

Štyri príbehy, z ktorých sa dielko skladá, nakrútili štyri tvorivé tímy v Česku, Slovinsku, Francúzsku a Slovensku. Každý trošku inak, ale na spoločnú nôtu a spoločnou technikou klasickej bábkovej animácie. Slovenská hudobná skladateľka Lucia Chuťková nemala ľahkú prácu. „Snažila som sa vytvoriť jednotný harmonický vesmír spájajúci štyri príbehy s vlastnými postavami a víziou štyroch režisérov.“ Jej hudbu nahral orchester Slovenskí symfonici.
Český producent Martin Vandas spresnil: „Knihu som čítal deťom, keď boli malé. Zaujala ma odvážnym prístupom, humorom a skúmaním tém ako pocit nechcenosti a každodenné zázraky, ktoré vidí iba ten, kto sa pozorne pozerá.“
„Detské filmy sa vyhýbajú téme smrti z obavy, že to v malom divákovi vyvolá negatívne emócie,“ dodal slovenský režisér Patrik Pašš. „Napriek tvorivým a finančným rizikám sa producenti rozhodli pristúpiť k téme opatrne, citlivo, a práve preto je tento film pre mňa taký dôležitý.“
Malí diváci v Berlíne potvrdili, že deťom nevadia témy vylúčenia zo spoločnosti, osamelosti, nepotrebnosti, staroby a smrti. Chápu a prijímajú ich. A hoci snímka na festivale nezískala žiadne ocenenie, patrila k najmilším, najpríjemnejším prekvapeniam tohtoročného Berlinale.
Miloš Ščepka
Mickey 17
USA – Južná Kórea 2025
136 minút
Námet: EdwardAshton
Scenár a réžia: Džun-hoPong
Kamera: DariusKhondji
Hudba: Jae-ilJung
Účinkujú: Robert Pattinson, Naom iAckie, Steven Yeun, Mark Ruffalo, Toni Collette, Anamaria Vartolomei a ďalší.
Príbehy z čarovnej záhrady (Tales from the Magic Garden, Pohádky po babičce)
Česko – Slovensko – Slovinsko – Francúzsko 2025
71 minút
Námet: Arnošt Goldflam
Scenár: Marek Král, Petr Krajíček, Patrik Pašš, JernejaKaja Balog, MajaKrižnik, BlandineJet
Réžia: David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar, Jean-Claude Rozec
Hudba: Lucia Chuťková
Účinkujú: Arnošt Goldflam, Zuzana Kronerová, Žofie Hánová, Alex Mojžíš, Mikuláš Čížek a ďalší.