Počúvať audioknižky prestáva byť zvláštnosťou a každoročný prieskum poslucháčov audiokníh sa stáva tradíciou. Tento rok je to už po desiaty raz, čo spoločnosť Audiolibrix pripravila a vyhodnotila veľký prieskum medzi poslucháčmi kníh.
Pre zaujímavosť, vlani pribudlo v ponuke audiokníh v českom a slovenskom jazyku takmer 1500 titulov a ich vypočutie by poslucháčovi trvalo 553 dní. Takže bolo si z čoho vyberať.

Počúvam, teda sa nenudím

Audioprieskum prebieha primárne medzi poslucháčmi audiokníh, nie je teda reprezentatívny pre celú spoločnosť. Avšak 6458 poslucháčov veľa vypovedá o komunite poslucháčov kníh. V prieskume prevládali ženy (59 percent) a najväčšiu vekovú skupinu tvoria ľudia medzi 44. – 54. rokom (takmer tretina poslucháčov) a ďalšie dve veľké skupiny tvoria ľudia o desať rokov mladší (25 percent) alebo o desať rokov starší (18 percent.

Dobrou správou je, že milovníkov audiokníh kontinuálne pribúda a zároveň si poslucháči kupujú a počúvajú aj viac knižných produktov. Zatiaľ čo v roku 2022 si najviac respondentov vypočulo 1 až 6 audiokníh, v roku 2023 si najviac z nich vypočulo 7 až 12 audiokníh (28 percent). Viac ako 49 audiokníh si za rok vypočulo 7 percent respondentov. Počúvanie audiokníh dopĺňa až 73 percent účastníkov prieskumu aj počúvaním podcastov. Takže uši sú plne vyťažené.

Audioknihy sú podľa prieskumu skvelou formou relaxu. Po dni strávenom pri počítači alebo na nohách je predstava zavrieť oči a ponoriť sa do audio príbehu naozaj lákavá. Vyše 25 percent respondentov uviedlo, že audioknihu počúva práve v čase oddychu či pri zaspávaní. Množstvo ľudí počúva audioknihy aj popri iných činnostiach – predovšetkým pri takých, ktoré môžu byť zdĺhavé či dokonca samy o sebe nepríjemné. Takmer 20 percent ľudí počúva pri domácich prácach ako je upratovanie alebo varenie. Ďalších 23 percent poslucháčov si audioknihy vychutnáva pri cestovaní autom alebo MHD.

Najvynaliezavejší knihomoli si čítaním vyplnia každú možnú štrbinku dňa, od sedenia v električke až po pobyt na toalete. Bežní smrteľníci si však na čítanie musia vedome vyhradiť čas a priestor – inak sa ľahko stane, že po celom dni im zostáva energia nanajvýš na pár strán pred spaním. Audioknihy však prinášajú inú formu čítania, ktorá je omnoho menej ohraničená časom a priestorom.

Čo sa najlepšie počúva a predáva?

Prieskum sa zameral aj na zisťovanie, čo najčastejšie rozhoduje pri nákupe titulu. Najviac zaváži autor knižnej predlohy (18 percent respondentov), potom anotácia a recenzie (po 17 percent), žáner (16 percent), ukážka (necelých 13 percent) a pre časť poslucháčov je dôležitý aj výber interpretov, ktorí audioknihu načítali (vyše 11 percent). Zaujímavé pritom je, že pre poslucháčov nie sú až tak zaujímavé odporúčania „osobností“, ale recenzie ostatných používateľov, ktorí audioknihu ohodnotili, sú nápomocné až pre celkovo 90 percent zákazníkov.

Obľúbené žánre boli v prieskume pomerne rovnocenne zastúpené, no jeden výrazne vyčnieval spomedzi ostatných. Približne 16 percent poslucháčov siaha najradšej po detektívkach. Na ďalšie miesta sa dostali fantasy (9 percent), trilery (8 percent), sci-fi (8 percent) a humor (7 percent). Popularitu detektívok potvrdzujú aj štatistiky predaja za rok 2023, v ktorých detektívky tvoria takmer štvrtinu celkových predajov audiokníh. V prvej desiatke najpredávanejších audiokníh sa vyskytlo päť titulov zo žánru detektívky a z desiatich najpredávanejších autorov sa až deviati venujú tomuto žánru. Detektívky (25 percent) si zobrali aj prvenstvo medzi najpredávanejšími žánrami, nasledujú ich fantasy (10 percent), osobný rozvoj (9 percent), trilery (8 percent) a história (8 percent).

Na základe podkladov spoločnosti Audiolibrix spracoval Martin Kasarda

Najpredávanejšie audioknihy v roku 2023

Reminiscencie: Dominik Dán
Les v domě: Alena Mornštajnová
Konečne normálna vražda: Dominik Dán
Kmotr: Mario Puzo
Psychologie peněz: Morgan Housel
Ďáblova cesta: Robert Bryndza
Leviatan se probouzí: James S. A. Corey
Kráska a netvor: Dominik Dán
Život bez úzkosti: Judson Brewer
Cirkadiánní kód: Satchin Panda