Harry Bosch a Mickey Haller pomáhajú nevinným vo väzení
Ak sa zastavíte v niektorom kníhkupectve v oddelení detektívok, budete mať pred sebou nesmierne množstvo príbehov, detektívov, zločincov a obetí – a vybrať si medzi nimi to pravé je niekedy herkulovskou úlohou. Skúsený čitateľ ide väčšinou naisto – má svojho obľúbeného autora, detektíva a niektorí dokonca aj zločinca, to asi treba priznať. Niekedy veľmi dávno, keď ešte bol policajný prezident Jaroslav Spišiak celebritou a nádejou veľkej časti slovenskej spoločnosti, sa mi v jednom rozhovore priznal, že sa občas pristihne, ako pri sledovaní filmu radšej praje kriminálnikom – a potom si uvedomí, hop, ja som policajt, ja mám byť na tej správnej strane zákona. Slovenská realita však ukazuje, že občas sú tie dresy oblečené rôzne, a kriminalistu od kriminálnika odlíšite veľmi ťažko.
Synergický efekt dvoch profesionálov
Trochu som možno uletel, hoci vari nie až tak veľmi; ak sa teda v oddelení detektívneho žánru pohybujete podľa abecedy, možno sa zastavíte už pri písmene C a máte nakúpené. Meno Michael Connelly je totiž zárukou dobrej detektívky už viac ako tridsať rokov – s postavou Harryho (Hieronyma) Boscha totiž Connelly debutoval v roku 1992 (Temná ozvena, príp. Černá ozvěna) a odvtedy pravidelne zásobuje svoj fanklub nielen príbehmi tohto detektíva, ale aj jeho nevlastného brata Mickeyho Hallera (Connellymu doteraz v slovenčine vyšlo 38 románov).
V poslednom z nich pod názvom Cesta vzkriesenia opäť vystupujú obaja bratia – advokát Haller a bývalý policajt Bosch, ktorý pre neho pracuje, tentoraz pri pátraní po zlyhaní polície a justície a odhaľovaní prípadov nevinne odsúdených. Pomôžme si teda textom vydavateľa, aby sme nevyzradili viac, ako je nutné: „Mickey Haller dostal z väzenia nespravodlivo odsúdeného, ktorého našla Ballardová pri vyšetrovaní sériového vraha. Tento úspech mu priniesol nielen slávu a peniaze, ale aj chuť pomáhať nevinným vo väzení. Zamestnal svojho nevlastného brata Harryho Boscha ako šoféra a poveril ho, aby ‚hľadal ihlu v kope sena‘, čiže preveroval listy, ktoré Hallerovi posielajú údajne nespravodlivo odsúdení väzni. A on potom zapojí všetky svoje profesionálne zručnosti, aby ich dostal z pekla väznice na cestu späť do normálneho života.“
A, samozrejme, Bosch ako bývalý detektív so skvelou intuíciou a detailným poznaním celého vyšetrovacieho procesu, aj s jeho slabinami a so skratkami pri usvedčovaní podozrivých, na podobný prípad naďabí veľmi rýchlo – a potom už je na rade synergický efekt dvoch profesionálov, ktorí patria k najlepším vo svojom fachu.
Bosch sa síce nejaký čas musí vyrovnávať so zmenou garde, keď má dostať na slobodu odsúdeného páchateľa, aj on však postupne chápe rozhodnutie svojho nevlastného brata „pomáhať nevinným vo väzení“. Napokon, kto vie lepšie ako Bosch, koľko skazených vajec je v policajnom zbore L. A. či v FBI.
Stále na tepe doby
Connelly je navyše excelentný a nasledovaniahodný príklad toho, ako si možno udržať vysokú úroveň písania bez podliehania aktuálnym, neraz pochybným trendom žánru či bez nadbiehania čoraz povrchnejšiemu vkusu čitateľov. Connelly tvrdohlavo ostáva pri realistickom zobrazovaní zločinu a jeho vyšetrovania, neulieta k trendu „čím viac častí obete, tým viac adidas“, a predovšetkým, nezabúda na jeden významný moment detektívneho žánru, ktorý excelentne pomenoval slovenský guru detektívneho žánru Kornel Földvári: „Hoci kriminálne príbehy aj detektívky majú v sebe i kus romantiky, hrôzy a vzrušenia, v podstate pomáhajú v rukách skutočného umelca realisticky vyjadriť svet. Detektívka … je reflektorom vrhajúcim svetlo na odvrátenú tvár spoločnosti a jednotlivcov; prenikne do takých zákutí činov a myslenia či do takých spoločenských vrstiev, ktoré bývajú obyčajne zahalené diskrétnym mlčaním, kam by inak literatúra nedovidela.“
Connellyho textom totiž nechýba ani prienik s aktuálnou spoločenskou situáciou a modernými problémami, neunikajú do neraz prešpekulovaných a vykonštruovaných „hier páchateľa s políciou“, čo môže síce priniesť do deja nadštandardné napätie, často však pritom pokrivkáva logika a uveriteľnosť príbehu a kontextu – čo je pri tomto žánri rovnako dôležité.
Róbert Kotian
Michael Connelly: Cesta vzkriesenia (prel. Patrick Frank, Slovart 2024)