Ako sa Lee Child dostal medzi Raymonda Chandlera a Agathu Christie

Je obrovský, nesmierne silný, prenikavo inteligentný, dobrácky, mĺkvy, pohotový, vtipný, skromný. Túla sa po Spojených štátoch a jeho jediným majetkom je zubná kefka. Miluje kávu a kus poctivého ovocného koláča. Ale aj tento skromný pôžitok mu jednostaj narúšajú zloduchovia, a tak musí zapojiť svaly, obratnosť i genialitu – a občas aj pomoc niekdajších kolegov z vojenskej polície – aby si naďalej mohol vychutnávať prosté radosti života.

Máloktorý autor zábavného čítania je taký úspešný na trhu rovnako ako u kritikov, taký otvorený – a len málokomu kalkulácie vychádzajú tak, ako Jamesovi Doverovi Grantovi (1954), v literárnom svete známemu ako Lee Child.

Tvrdí, že pseudonym si vybral zámerne, aby jeho knihy umiestňovali medzi Raymonda Chandlera a Agathu Christie. V príbehoch o vyslúžilom vojenskom policajtovi Jackovi Reacherovi sa v radostnej postmodernistickej koláži zračí americký noir & hardboiled rovnako ako klasická britská detektívka, pulp fictions, ale tiež škola agentských a špionážnych románov, superhrdinské komiksy – a nostalgia za barbarom Conanom.

Negácia antihrdinu

Vyštudovaný právnik Grant nastúpil do televízie Granada, patriacej pod ITV, a pracoval v nej osemnásť rokov. Ako šéf programu sa podieľal aj na kriminálnych seriáloch Prime Suspect a Cracker. V polovici deväťdesiatych rokov ho však pri reorganizácii prepustili a náhle nezamestnaný Grant sa rozhodol naplno venovať písaniu. V roku 1997 vydal prvý román s Jackom Reacherom Killing Floor. Nielenže sa zaradil medzi bestsellery, ale získal aj prestížne ocenenia Anthony Award a Barry Award. Rok nato sa Grant odsťahoval z Británie do Spojených štátov. Dnes má na konte takmer tri desiatky reacherovských románov a dvadsať poviedok. Čo rok, to aspoň jedna kniha.

Jeho mladší brat publikuje pod pseudonymom Andrew Child. V roku 2020 Lee Child oznámil, že po istý čas chce na románoch spolupracovať s Andrewom a postupne mu prenechá celý rodinný podnik.

Literárny otec Jacka Reachera Lee Child

Lee Child je mimoriadne úspešný podnikateľ. Starostlivo si vyberal nielen pseudonym, ale i ústrednú postavu – Reacherov pôvod a rodinné väzby majú oslovovať po nemecky aj po francúzsky hovoriace publikum. Proti citlivým, traumami a slabosťami zjazveným hrdinom súčasnej kriminálnej literatúry postavil stokilového dvojmetrového chlapa s elitným vojenským výcvikom, ktorý má dokonalé reflexy, slabosť pre prvočísla a bývalých amerických prezidentov. Detsky čistý, obrovský, silný a dokonale vycvičený biely heterosexuálny muž je protipólom antihrdinov sklonku 20. a začiatku 21. storočia. Uvedomuje si chyby systému, no je oddaný vlastenec. Nezapája sa do kultúrnych vojen, nerieši politiku, farbu pleti, etnickú príslušnosť ani rodovú identitu. S neochvejnou sebaistotou vypátra zloduchov, potrestá ich, dá si koláč, olíže rany a ide ďalej. Je pokračovateľom tradície ušľachtilých pomstiteľov, rytierov z rozprávok aj bezmenných pištoľníkov. Miliónové predaje, umiestnenia v rebríčkoch a mohutná základňa fanúšikov dokazujú, že optimálne napĺňa požiadavky trhu.

Jazyk Childových príbehov je hutný, úsporný až strohý, no nechýba mu nadhľad. Zápletky síce nie sú príkladom nápaditosti, zato presne dávkujú napätie, prekvapenie a vtip. Child nebúra hranice, nevyvoláva zhnusenie, nezneužíva obscénnosť. Jeho tovar je zárukou zábavy pre čo najširšie čitateľské vrstvy. Preto je dnes Reacher ikonou americkej popkultúry a jeho duchovný otec Jim Grant milionárom, zdobeným mnohými literárnymi cenami, tromi čestnými doktorátmi aj Radom britského impéria.

V kinách skončil neslávne

Americký herec a producent Tom Cruise si Reacherov potenciál uvedomil krátko po vydaní prvotiny. Filmové práva však už vlastnila skupina PolyGram. Neskôr prešli na New Line Cinema, potom ich kúpili Paramount Pictures, až napokon v roku 2005 zakotvili v Cruise/Wagner Productions. Hoci herec a zápasník Dwayne Johnson vyhlásil, že titulnú postavu ponúkali jemu, Cruise o ňu očividne stál už od začiatku. Subtílny herec, vysoký okolo 175 centimetrov, si trúfal na stvárnenie stokilového dvojmetrového obra. Pre režiséra a scenáristu Christophera McQuarrieho to znamenalo nielen výrazne upraviť príbeh románu One Shot (Výstrel), ale aj veľmi starostlivo vyberať obsadenie.

Na filmovom plátne Reachera stvárnil Tom Cruise

Výsledok sa dostal do kín na Vianoce roku 2012 a šesťdesiatmiliónový rozpočet zúročil na tržby 218,3 milióna. Zaostali za očakávaniami a nadšením neprekypovala ani kritika. Napriek tomu po prekročení dvestomiliónovej hranice producenti oznámili pokračovanie.

Cruise si za scenáristu a režiséra vybral Edwarda Zwicka, s ktorým krátko predtým nakrútil Posledného samuraja. Predlohou bol osemnásty reacherovský román Never Go Back (Nevracaj sa) a rozpočet vrátane nákladov na reklamu atakoval sto miliónov, takže celkové tržby 162 miliónov znamenali pre producentov stratu. Cruisov Jack Reacher, v podstate úplne nový hrdina, protipól osvedčenej a milovanej knižnej postavy, bez jedinečnej kombinácie brutálnej sily a detskej viery v spravodlivosť divákov neočaril. Servítky si tentoraz nebrali ani kritici. Film nepovažovali za vyložene zlý a neodsudzovali ani Cruisov výkon. Náladou, atmosférou, charaktermi a vzťahmi sa však predlohe vzdialil natoľko, že v podstate šlo o nový fenomén, ktorý sa nemohol oprieť o popularitu Childových románov, a tak väčšina čitateľov po sklamaní z prvej snímky už druhý raz do kina neprišla. Nešlo o neúspech filmársky, ale obchodný

Zmŕtvychvstanie na streame

Vývoj techniky a nových médií v kombinácii s pandémieou a lockdownom vystrelil do popredia streamovacie spoločnosti – ako dominantný distribučný kanál audiovizuálnej zábavy i najväčších producentov. Špecifický spôsob konzumácie obsahu podnietil vznik nových adaptácií populárnych i kultových literárnych diel v adekvátnej seriálovej forme. Pretože divák sám rozhoduje o tom, kde, kedy a ako bude dielo sledovať, percepcia streamov sa priblížila literatúre viac ako kedykoľvek predtým.

Nezávisle od autorov, scenáristov a režisérov má každá veľká streamovacia spoločnosť svoj typický prístup. Tam, kde Netflix mení, aktualizuje a reinterpretuje, Amazon ctí predlohu, zostáva jej verný, nenásilne ju rozvíja. Svedčia o tom seriály Muž z vysokého zámku, Expanzia, Bosch, Mr. Mercedes, Good Omens a ďalšie. V roku 2022 sa k nim zaradil Jack Reacher, keď sa vo februári ako vôbec prvý projekt Amazonu stal celosvetovo najsledovanejším streamom.

Autor projektu Nick Santora stál za seriálmi Právo a poriadok, Sopranovci, Prison Break či Škorpión. Na osem epizód adaptácie prvého reacherovského románu Killing Floor si producenti, medzi ktorými nechýbal ani Child, vybrali osem osvedčených seriálových režisérov. Predovšetkým však do titulnej roly zvolili štyridsaťročného bývalého modela, absolventa štúdia spevu, finalistu súťaže American Idol Alana Ritchsona. Nielenže meria okolo 190 centimetrov a váži sto kilogramov, ale pochádza z vojenskej rodiny. Rôznych chlapákov stvárňoval v televíznych seriáloch, vo filme debutoval roku 2006, preslávili ho Ninja korytnačky a Hry o život. Veľa kaskadérskych kúskov zvláda sám. Lee Child, jeho čitatelia, diváci a kritici sa zhodujú, že v Ritchsonovi našiel Reacher ideálneho predstaviteľa.

Alan Ritchson ako nový Jack Reacher

Nesklamala ani druhá séria podľa románu Bad Luck and Trouble (Voľný pád) z roku 2007. Predstavili sa v nej členovia niekdajšieho Reacherovho vyšetrovacieho tímu vojenskej polície a hoci ponúkla menej Reachera, na obrazovkách si vlani vyslúžila ešte lepšie hodnotenia.

V súčasnosti dokončujú tretiu sériu, inšpirovanú románom Persuader (Zásah) z roku 2003. Na repertoár Prime Video by sa mohla dostať pred Vianocami a má byť sólovým Reacherovým príbehom.

Tvorcovia majú pochopenie pre sklon publika k hriešnym potešeniam, a tak k suchému sarkastickému humoru pridali ako bonus rôzne popkultúrne narážky, zjemnili brutalitu a zrýchlili spád. Kráčajú smerom ku kultu.

Miloš Ščepka