Jana Geržová: Eva Filová (Kruh súčasného umenia Profil 2025)
Nebá a peklá tohto sveta
Je štylizovaný kosoštvorec nakreslený na volebnom hlasovacom lístku výtvarným alebo politickým gestom? Je prirovnanie volieb k orgazmu ako rovnakým preceňovaným zbytočnostiam na bilborde provokáciou alebo humorne ironickým prirovnaním?
Jana Geržová vytiahla na svetlo sveta dielo feministky a výtvarníčky Evy Filovej, ktorej najväčšie výtvarné gestá sa udiali na prelome milénia a v prvých rokoch tohto storočia. Kniha vyšla s lakonickým názvom Eva Filová (Kruh súčasného umenia Profil 2025).
Žena a umenie?
Predstava o tom, že umenie je krásne, padla na oltár už za čias európskej moderny pred storočím. A fakt, že dôležitejšie je gesto, nápad, provokácia a „zaucho verejnému vkusu“, dal vzniknúť politickému umeniu. Jeho cieľom je nápadom, gestom, neraz drsným vtipom upozorniť na samotný fakt, že so spoločnosťou niečo nie je v poriadku. Disharmonická harmónia – termín kulturológa Chrisa Jencksa – je tým najlepším slovným spojením, ktoré vystihuje výtvarný talent Evy Filovej, dodáva autorka knihy Jana Geržová.
Filová totiž pristupuje k uchopeniu nehmatateľného priestoru našej duše konceptuálne a hľadá taký kľúč, ktorý odomkýna nepríjemné až tabuizované témy udržiavané dominantným kontextom patriarchálnej až mačistickej spoločnosti, ktorej sme všetci (nielen ženy) obeťami. Na provokáciu až šok neváha využiť osvedčené zbrane známe v radikálnom feministickom hnutí či aktivít ženského výtvarno-konceptuálneho aktivistického hnutia Guerrilla Girls kritizujúceho najmä patriarchalizmus výtvarného umenia.
Tieto postoje sú v tvorbe Evy Filovej reprezentované textilnými prácami, verejnými objektmi, provokatívnymi textmi či provokatívnou detabuizáciou pri umeleckej intervencii do objektov „reality“, ako sú jej kresby na volebných lístkoch.
Čo znamená pohlavie
Eva Filová sa venovala a venuje tematizovaniu sexuality ako mocenského nástroja ako filmová teoretička a kritička a túto tému vníma ako jednu z kľúčových aj vo svojej výtvarnej tvorbe. Sarkastický pohľad zdôrazňuje najmä jej práca s textom ako súčasťou výtvarných objektov a inštalácií, pri ktorom sa pod priamou provokáciou v druhom pláne ozýva volanie po rešpektujúcej, ľudskej spoločnosti, v ktorej je každý rovnoprávnym človekom bez rozdielu.
Monografia obsahuje bohatú obrazovú časť s reprodukciami diel Evy Filovej, archívnymi fotografiami a momentkami z výstav. Textová časť je rozdelená na dve časti: prvá analyzuje tvorbu Evy Filovej z pohľadu Jany Geržovej, pričom jednotlivé jej projekty autorka textu systematizuje, interpretuje a dáva do súvislostí.
Druhá časť knihy obsahuje veľmi otvorený a podnetný rozhovor medzi autorkou a umelkyňou, ktorý sa zameriaval najmä na rekonštrukciu umeleckej cesty Evy Filovej, výtvarníčky, umelkyne, feministky, provokatérky a hĺbavej kritičky našej spoločnosti prelomu tisícročí.
Martin Kasarda