Cilla Börjlind, Rolf Börjlind: Podivuhodný príbeh Georga von Nič (prel. Mária Bratová, Ikar 2024)

Na počiatku autorskej dvojice Cilla a Rolf Börjlindovci boli televízne a filmové scenáre z policajného prostredia a slovenskému čitateľovi vôbec nie sú neznáme postavy pre komisára Kurta Wallandera či kriminalistu Martina Becka. Potom prišiel ich literárny debut Skočný príliv a za ním nasledovala celé séria (doteraz sedem) románov s bizarnou dvojicou vyšetrovateľa Toma Stiltona a študentky policajnej akadémie Olivie Rönningovej. A keď si už našinec zvykol, ak bol teda fanúšikom severskej krimi, že Cilla a Rolf Börjlindovci sa celkom slušne presadzujú v tomto vychytenom žánri, zrazu stojí v úžase pred Podivuhodným príbehom Georga von Nič, ktorý nemá nič spoločné s ich predošlou televíznou či prozaickou tvorbou.
Zberatelia chalúh aj falusov

Úvodný zoznam protagonistov tohto románu je nadštandardne pestrý až na hranici akceptovateľnosti, ale dobre – neznámy cudzinec s mimoriadnymi schopnosťami, ktorý sa obyvateľom mestečka Zátônie predstaví ako Georg von Nič, zberateľka chalúh s kriminálnou minulosťou a túžbou nájsť vázu z obdobia dynastie Ming, výrobca a zberateľ falusov, botanička pôvodom z Peru, zazobané dvojčatá Mária a Terézia (teda Thérèse) so spoločným talianskym milencom, koordinátor dopravy na kruhovom objazde, pastor s deviatimi deťmi a desiatym na ceste atď… Dosť bizarná spoločnosť, aby čitateľovi neprišli na um hlavné postavy románov Jonasa Jonassona – storočný starček, analfabetka, zabijak Anders… čiže druhá, porovnateľne obľúbená línia severskej literatúry.

Na rozdiel od storočného starčeka, ktorý vyliezol z okna a zmizol, a je ústrednou postavou a hýbateľom dejín 20. storočia, v tomto románe je hlavnou postavou v podstate celá societa mestečka, kde je Georg predsa len prvý medzi rovnými. Je tak nielen pre tajomnú škatuľu, ktorú nosí všade so sebou a až po dlhom prehováraní odhalí jej tajomstvo a svoje tragické detstvo, ale najmä pre Georgovu schopnosť otvárať intímne zákutia svojich nových priateľov. Čitateľ vidí, že mnohé je inak, ako sa navonok zdá – a napokon to postupne spoznáva aj Georgov okruh a ich často zamrznuté vzťahy akcelerujú.

Famózne finále

Cilla a Rolf Börjlindovci sa určite bavili pri písaní tohto textu – a vďaka tomu, že sa nesnažia nasilu vtipkovať či vyťažiť humornú stránku z každej situácie, celým textom sa vinie jemný úškrn až melanchólia. Obaja autori väčšinou s fantasknými motívmi iba koketujú, aby si ponechali priestor na záverečné finále. Ako píše text vydavateľa, „nikto netuší, kto Georg v skutočnosti je. A potom predvedie svoj najväčší trik – bez stopy zmizne…“
A čitateľ vie, že sa to ani inak nemohlo skončiť – oblúk od chlapíka po krk zahrabaného v piesku a čakajúceho na príliv po eskamotérske copperfieldovské zmiznutie je dokonale uzavretý.

Róbert Kotian